Lomonosov Psychology Journal
ISSN 0137-0936
eISSN 2309-9852
En Ru
ISSN 0137-0936
eISSN 2309-9852

Article

Rasskazova E.I. (2018). Validation of the Russian version of the Goal Disengage­ment and Reengagement Scale. Moscow University Psychology Bulletin, 2, 100-117

Abstract

Relevance. Both personality and clinical psychology suppose many empirical examples describing the disengagement from activity and shifting to another one as quite effective: e.g., unfulfilled dreams and regret for them, severe illnesses or disabling conditions, etc. These examples demonstrate the importance of study of refusal from the goal and goal change as special self-regulatory processes that are not reducible to other processes of self-regulation (e.g., planning, modeling, achievement) and can be productive. Such studies require a validated measure.

Objective. The aim of this work was to validate the Russian-language version of the Goal Disengagement and Re-Engagement Scale, proposed in the self-regulation theory by C. Carver and M. Scheier.

Methods. 287 students and 4792 employees of a large production organization filled out the Russian-language version of the Goal Disengagement and Re-Engagement Scale (Wrosch et al., 2003a). The students also filled the Inventory of Styles of Behavior Self-regulation, a modification of the J. Kuhl’s Action Control Scale Test, a Cognitive Emotion Regulation Questionnaire.

Results. Both internal consistency and factor structure of the scale were demonstrated in both samples. The external validity of the scale is confirmed by the expected pattern of correlations with action / state orientation, behavior self-regulation and strategies of cognitive regulation of emotions. The results of the hierarchical regression analysis show that goal disengagement and reengagement differ from other aspects of  self-regulation of behavior not only structurally (at the level of their correlations with each other) but also functionally: after statistical control of the other aspects of self-regulation, goal disengagement and reengagement still predict a number of cognitive strategies regulation of emotions.

Conclusions. The psychometric properties of the Russian-language version of the Goal Disengagement and Re-Engagement Scale are sufficient for its application for research purposes. Further studies could focus on the differentiation of the process of goal change and other self-regulatory processes, especially their effect on the productivity, health, well-being.

Sections: Methods;

Received: 04/06/2018
Accepted: 04/20/2018
Pages: 100-117
DOI: 10.11621/vsp.2018.02.100

Keywords: psychodiagnostics; psychology of self­-regulation; C. Carver and M. Scheier self­-regulation theory; Goal Disengagement and Re­-Engagement Scale;

Available Online 20.06.2018

Table 1.

Субшкалы

Студенты (N=287)

Сотрудники (N=4765)

Рабочие 1- 6 разряда 

Служащие

Рабочие 7-8 разряда

Специалисты

Руководители

ОЦ

.78

.56

.34—.48

.59

.60

.69

.60—.65

СЦ

.84

.90

.89—.90

.89

.90

.90

.90—.92

Table 2.

Пункты

Студенты

Сотрудники организации

Компонента 2 (ОЦ)

Компонента 1 (СЦ)

 

Компонента 2 (ОЦ)

 

Компонента 1 (СЦ)

 

1

Мне легко удается перестать тратить усилия на то, чтобы ее все-таки достичь

0.77

0.05

0.52

0.14

2

Мне тяжело прекратить попытки достичь этой цели

‒0.80

0.04

‒0.70

0.14

3

Я еще долго чувствую свою причастность этой цели, не могу отстраниться от нее

‒0.78

0.04

‒0.75

0.20

4

Мне легко удается перестать думать о цели и отстраниться от нее

0.76

0.17

0.64

0.13

5

Я думаю о другой, новой цели, которую мог бы начать достигать

‒0.01

0.72

0.09

0.71

6

Я ищу другие, осмысленные для меня цели

0.03

0.77

‒0.01

0.81

7

Я убеждаю себя, что у меня есть другие, не менее важные цели для достижения

‒0.09

0.71

0.02

0.81

8

Я говорю себе, что есть другие, новые цели, к которым можно стремиться

0.08

0.76

0.02

0.85

9

Я начинаю работать над другими, новыми целями

0.17

0.77

‒0.04

0.86

10

Я прилагаю усилия для достижения других важных для меня целей

0.05

0.75

‒0.08

0.82

 

Собственные значения

2.46

3.38

1.75

4.06

 

Процент объясняемой дисперсии

24.62

33.82

17.53

40.55

 

Альфа Кронбаха

0.78

0.84

0.56

0.90

Table 3.

Методики

Шкалы

Субшкала ОЦ

 

Субшкала СЦ

 

Стиль саморегуляции поведения (ССП)

Общий уровень саморегуляции

‒0.12*

0.30**

Планирование

‒0.13*

0.21**

Моделирование

0.01

0.09

Программирование

‒0.22**

0.27**

Оценка результата

‒0.07

0.20**

Гибкость

0.05

0.10

Самостоятельность

0.03

0.11

Опросник когнитивной регуляции эмоций (ОКРЭ)

Самообвинение

‒0.16**

‒0.04

Принятие

0.00

‒0.02

Руминации

‒0.27**

0.06

Позитивная перефокусировка

0.12*

0.28**

Фокусирование на проблеме

‒0.15*

0.28**

Позитивная переоценка

0.01

0.33**

Рассмотрение в перспективе

0.04

0.14*

Катастрофизация

‒0.16**

‒0.10

Обвинение других

‒0.01

0.02

Опросник ориентации на действие/состояние (ОДС)

Ориентация на действие при неудаче

0.38**

0.09

Ориентация на состояние при неудаче

‒0.28**

‒0.03

Рефлексивная ориентация при неудаче

‒0.34**

0.24**

Ориентация на действие при планировании

0.06

0.29**

Ориентация на состояние при планировании

‒0.16**

‒0,02

Рефлексивная ориентация при планировании

‒0.26**

0,11

Ориентация на действие при реализации

0.09

0,02

Ориентация на состояние при реализации

‒0.16**

0,09

Рефлексивная ориентация при реализации

‒0.10

0.32**

Table 4.

Независимые переменные

Руминации,

β

Позитивная перефокусировка, β

Фокусирование на проблеме, β

Позитивная переоценка,

β

Катастрофизация, β

Переменные шага 1

Планирование

0.05

0.15*

0.20**

0.06

0.08

Моделирование

‒0.29**

‒0.01

‒0.02

‒0.,06

‒0.32**

Программирование

0.02

0.09

0.10

0.16*

‒0.04

Оценка результата

0.04

‒0.12

0.08

0.06

‒0.02

Гибкость

0.03

0.02

0.07

0.16**

‒0.07

Самостоятельность

0.02

0.12*

0.12*

0.03

‒0.04

ΔR2

9.0%**

8.3%**

16.7%**

12.0%**

13.9%**

Переменные шага 2

Отказ от цели

‒0.26**

0.12*

‒0.12*

0.02

‒0.14*

Смена цели

0.08

0.22**

0.19**

0.25**

‒0.05

ΔR2

6.2%**

6.8%**

3.8%**

5.7%**

2.3%*

References:

Baumeister, R.F., Vohs, K.D., Tice, D.M. (2007). The strength model of self-control. Current Directions in Psychological Science, 16, 396—403. doi.org/10.1111/j.1467-8721.2007.00534.x

Byrne, B. (2016). Adaptation of assessment scales in cross-national research: Issues, guidelines and caveats. International Perspectives in Psychology: Research, Practice, Consultation, 5, 1, 51—65. doi.org/10.1037/ipp0000042

Carver, C.S., Scheier, M.F. (1998). On the self-regulation of behavior. N.Y.: Cambridge University Press, 1998. doi.org/10.1017/CBO9781139174794

Emmons,R. (2004). Psihologiya vysshih ustremlenij [Psychology of Higher Aspirations]. Moscow: Smysl.

Konopkin, O.A. (2011). Psihologicheskie mekhanizmy samoregulyacii deyatel'nosti [Psychological mechanisms of self-regulation of activity]. Moscow: Lenand.

Leonova, A.B., Kuznecova, A.S. (2007). Psihologicheskie tekhnologii upravleniya sostoyaniem cheloveka [Psychological technologies of human condition management]. Moscow: Smysl.

Leontiev, D.A. (2011). Lichnostnyj potencial kak potencial samoregulyacii. In D.A. Leontiev (ed.) Lichnostnyj potencial: struktura i diagnostika [Personality potential: structure and diagnostics] (pp. 107—130). Moscow: Smysl.

Mitina, O.V., Rasskazova, E.I. (2014). Refleksivnaya orientaciya i ee diagnostika v strukture kontrolya za dejstviem.Psihologicheskij zhurnal [Psychological journal], 35, 2, 118—128.

Morosanova, V.I. (2001). Individual'nyj stil' samoregulyacii: fenomen, struktura i funkcii proizvol'noj aktivnosti cheloveka [Individual style of self-regulation: the phenomenon, structure and functions of arbitrary human activity]. Moscow: Nauka.

Morosanova, V.I. (2004). Stil' samoregulyacii povedeniya (SSPM): Rukovodstvo [Style self-control behavior (SMPM): Guidelines]. Moscow: Kogito-Centr.

Polivy, J. (1996).Self-regulation failure: Can failure be successful? Psychology Inquiry, 7, 1, 76—83. doi.org/10.1207/s15327965pli0701_15

Rasskazova,E.I., Leonova,A.B., Pluzhnikov,I.V. (2011).Razrabotka russkoyazychnoj versii oprosnika kognitivnoj regulyacii emocij.Vestnik Moskovskogo universiteta. Ser. 14. Psihologiya [Moscow University Psychology Bulletin], 4, 161—179.

Scheier, M., Carver, C. (2003). Goal and confidence as self-regulatory elements underlying health and illness behavior. In L.D. Cameron, H. Leventhal (eds.) The self-regulation of health and illness behavior (pp. 17—41). N.Y.: Routledge.

Thostov,A.Sh., Il'ina,N.A., Kucherova,E.Ya. et al. (2005). Psihologicheskie mekhanizmy reakcii otkaza pri shizofrenii. Zhurnal nevrologii i psihiatrii im. S.S. Korsakova [Journal of Neurology and Psychiatry], 4, 9—16.

Vasil'ev, I.A., Mitina, O.V., Shapkin, S.A. (2011) Kontrol' za dejstviem kak sostavlyayushchaya lichnostnogo potenciala. In D.A. Leontiev (ed.) Lichnostnyj potencial: struktura i diagnostika [Personality potential: structure and diagnostics] (pp. 330—359). Moscow: Smysl.

Wrosch, C., Scheier, M.F., Carver, C.S., Schulz, R. (2003a). The importance of goal disengagement in adaptive self-regulation: When giving up is beneficial. Self and Identity, 2, 1—20. doi.org/10.1080/15298860309021

Wrosch, C., Scheier, M.F., Miller, G.E. et al. (2003b). Adaptive self-regulation of unattainable goals: Goal disengagement, goal reengagement, and subjective well-being. Personality and Social Psychology Bulletin, 29, 1494—1508. doi.org/10.1177/0146167203256921

Zejgarnik,B.V. (1981). Oposredovanie i samoregulyaciya v norme i patologii.Vestnik Moskovskogo universiteta. Ser. 14. Psihologiya [Moscow University Psychology Bulletin], 2, 9—14.

Zejgarnik, B.V., Holmogorova, A.B., Mazur, E.S. (1989). Samoregulyaciya povedeniya v norme i patologii. Psihologicheskij zhurnal [Psychological journal], 10, 2, 122—131.

For citing this article:

Rasskazova E.I. (2018). Validation of the Russian version of the Goal Disengage­ment and Reengagement Scale. Moscow University Psychology Bulletin, 2, 100-117