Lomonosov Psychology Journal
ISSN 0137-0936 (Print)
ISSN 2309-9852 (Online)
En Ru
ISSN 0137-0936 (Print)
ISSN 2309-9852 (Online)

Article

Gilemkhanova E.N. (2019). Technique “Adolescence Socio-Cultural Safety Index. Moscow University Psychology Bulletin, 2, 164-183

Abstract

Relevance. The proliferation of various destructions in the interaction between students (bulling, cyber bulling) demands to increase of their social and psychological adaptability. So, it is important to create a psychodiagnostic toolkit for identification of students at risk for exposure to violence for further psychological preventive work. 

Objective. To develop a technique for assessing the individualized risks of the socio-cultural safety of the adolescent educational environment.

Methods. The theoretical development and psychometric verification of the author's technique “Adolescence Socio-Cultural Safety Index”.  The study involved 3375 students (53% of girls, 47% of boys, 13-16 years old) from municipal schools of the Republic of Tatarstan. 

Results. A priori and a posteriori models of the questionnaire were reconciled using structural equation modeling. The proposed model corresponds to the initial data on the main indicators of the consent indices (CMIN=4,272; df=1; p=0.39; GFI=0,999; CFI=0,995; RMSEA=0,033; Pclose=0,759). The article describes the psychometric characteristics of the technique: reliability, validity, discriminatory power. Convergent validityof the technique is assessed using the methods: Propensity for deviant behavior (A. Orel), Methods of assessing the collective psychological atmosphere (F. Fiedler), Questionnaire on aggressiveness by Bass-Dark, Test questionnaire of self-organization of activities by E. Mandrikova, Cultural Congruence Questionnaire (L. Bayanova).  The statistical limits of norms are revealed. The possibility of using the technique in further research is evaluated.

Conclusion. The technique “Adolescence Socio-Cultural Safety Index” possesses the necessary psychometric characteristics that allow the use of the questionnaire to identify the risks of the student's educational environment. 

Sections: Review, analytical studies;

Received: 03/10/2019
Accepted: 03/24/2019
Pages: 164-183
DOI: 10.11621/vsp.2019.02.164

Keywords: sociocultural safety; educational environment; virtual autism; social and psychological vulnerability; adolescents;

Available Online 30.05.2019

Table 1.

Шкала

Количество вопросов

№ утверждений

1

Социально-психологическая уязвимость 

7

Прямые: 6, 7, 12, 22, 31, 32.

Обратные: 21.

2

Социально-психологическая дезинтеграция

6

Прямые: 15, 25.

Обратные: 5, 10, 20, 30.

3

Виртуальная аутизация

8

Прямые: 8, 18, 23, 28, 33.

Обратные: 3, 13, 17.

 

 

4

Индекс социокультурной безопасности

 

 

35

Прямые: 2, 4, 6, 7, 8, 9, 12, 15, 16, 18, 19, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 31, 32, 33, 35. 

Обратные: 1, 3, 5, 10, 11, 13, 14, 17, 20, 21, 29, 30, 34. 

Table 2.

Шкала

 

 

 

Описательная статистика

Асимметрия

Эксцесс

Multivariatenormality

Critical ration (c.r.)

М

SD

Min

Max

Социально-психологическая уязвимость (СПУ)

16.13

4.658

5.00

32.00

.454

‒.106

 

4.217

Социально-психологическая дезинтеграция (СПД)

14.19

4.422

7.00

28.00

.471

‒.354

 

0.988

Виртуальная аутизация (ВА)

11.49

3.787

5.00

24.00

.662

.085

 

1.273

Эмоциональная аутизация

10.94

2.598

4.00

16.00

‒.252

‒.210

 

5.484

Эгоцентризм

14.95

3.175

7.00

27.00

.315

.034

0.387

Рискогенность

7.48

2.296

3.00

12.00

‒.016

‒.562

6.678

Индекс социокультурной безопасности

12.53

2.005

6.83

20.17

.327

‒.030

 

0.382

Table 3.

Шкалы

Внутренняя согласованность

(N=3375)

Внутренняя однородность

(N=3375)

Ретестовая надежность

(N=100)

αCr

Коэффициент Спирмена—Брауна

Социально-психологическая уязвимость (СПУ)

0.68

0.66

0.62

Социально-психологическая дезинтеграция (СПД)

0.68

0.68

0.64

Виртуальная аутизация (ВА)

0.67

0.66

0.70

Эмоциональная аутизация

0.51

0.50

0.64

Эгоцентризм

0.50

0.51

0.63

Рискогенность

0.50

0.50

0.60

Индекс социокультурной безопасности

0.76

0.60

0.71 

Table 4.

Название шкалы

 

Название методики

 

Название шкалы

 

Корреляция r (Пирсон) p<0.5000

Социально-психологическая  уязвимость (СВУ)

Определение склонности к отклоняющемуся поведению 

 

Шкала склонности к самоповреждающему и саморазрушающему поведению

0.29 (N=827)

 

Опросник агрессивности Басса — Дарки 

Обидчивость

0.43 (N=764)

Тест-опросник самоорганизации деятельности

Настойчивость 

 

‒0.37(N=764)

Социально-психологическая дезинтеграция (СПД)

Культурная конгруэнтность

Интегральная конгруэнтность

‒0.30 (N=801)

Методика оценки психологической атмосферы в коллективе

Дружелюбие 

‒0.40 (N=764)

Удовлетворенность

‒0.36 (N=764)

Виртуальная аутизация (ВА)

Определение склонности к отклоняющемуся поведению 

Шкала волевого контроля эмоциональных реакций

(шкала имеет обратный характер)

0.36(N=827)

 

Тест-опросник самоорганизации деятельности

 

Целеустремленность

‒0.28(N=827)

 

Настойчивость

‒0.28(N=827)

 

Культурная конгруэнтность

Социальное взаимодействие

‒0.32(N=801)

Индекс психологической безопасности

Определение склонности к отклоняющемуся поведению 

 

Шкала склонности к агрессии и насилию

0.45(N=827)

 

Шкала волевого контроля эмоциональных реакций

0.58(N=827)

 

Опросник агрессивности Басса—Дарки 

 

Интегральный показатель враждебности

0.41(N=764)

Методика оценки психологической атмосферы в коллективе

Дружелюбие 

‒0.35(N=764)

For citing this article:

Gilemkhanova E.N. (2019). Technique “Adolescence Socio-Cultural Safety Index. Moscow University Psychology Bulletin, 2, 164-183