Lomonosov Psychology Journal
ISSN 0137-0936
eISSN 2309-9852
En Ru
ISSN 0137-0936
eISSN 2309-9852

Article

Petrenko V.F., Dedyukina E.A. (2018). Search for the meaning of one’s own existence (based on the perception and understanding of the film). Moscow University Psychology Bulletin, 4, 54-73

Abstract

Relevance. The problem of finding the meaning of human existence is relevant at all times and in all Nations. The study of this problem has a pronounced interdisciplinary character. In the presented work interests of psychology of art, semiotics of cinema, psychology of religion, ethics intersect, and for processing of the received data the modern mathematical apparatus of multidimensional statistics is used.

Objective. Based on the perception of the film on the Buddhist theme to explore the depth of its understanding by a group of young Russians: to highlight the system of personal constructs (Kelly) perception of the film; to determine the cognitive complexity of the group consciousness of respondents-viewers; to analyze personal meanings that have arisen in different viewers with a particular understanding of the film.

Methods. We used methods of psychosemantic research using the method of triadic choice J. Kelly and the subsequent scaling of characters of the movie and the added roles on the personal designs made by respondents. The respondents, 38 graduate students, undergraduates and students of different faculties of Lomonosov Moscow State University.

Results. Application of the method of triadic choice G. Kelly made it possible to reveal a system of personal constructs and on their basis to build a semantic space, set by the basic categories-factors, through the prism of which the perception and awareness of the film. Received 8 interpretable factors, showing the elements of the fabric of the film and made the focus of understanding of the respondents: "Youth, inexperience — Wisdom, maturity", "Selfishness — Humanity", "Focus on the sacredness — Focus on secular life and society," "Passivity, inertia — Active life position", "Rationality — Following the passion", "Openness to experience — Conformism", "Afflicted, miserable — Enjoying life", "Masculinity — Femininity".

Conclusions. Viewers of a feature film realize its meaning in different ways and at different levels. Some are aware of it at the level of the storyline and evaluation of the characters; others are aware of the philosophical, existential meaning of the work and relate it to their spiritual quest. The work of art as a carrier of the meanings inherent in it requires the viewer to actively comprehend, initiates the work of thought, counter spiritual creativity of understanding.

Sections: Empirical studies;

Received: 09/21/2018
Accepted: 09/28/2018
Pages: 54-73
DOI: 10.11621/vsp.2018.04.54

Keywords: psychology of art; meaning; psychosemantics; personal constructs; Buddhism; empathy;

Available Online 01.12.2018

Pic. 1. Petrenko V.F., Dedyukina E.A. (2018). Search for the meaning of one’s own existence (based on the perception and understanding of the film). Moscow University Psychology Bulletin, 4, 54-73

Pic. 1.

Pic. 2. Petrenko V.F., Dedyukina E.A. (2018). Search for the meaning of one’s own existence (based on the perception and understanding of the film). Moscow University Psychology Bulletin, 4, 54-73

Pic. 2.

Pic. 3. Petrenko V.F., Dedyukina E.A. (2018). Search for the meaning of one’s own existence (based on the perception and understanding of the film). Moscow University Psychology Bulletin, 4, 54-73

Pic. 3.

Pic. 4. Petrenko V.F., Dedyukina E.A. (2018). Search for the meaning of one’s own existence (based on the perception and understanding of the film). Moscow University Psychology Bulletin, 4, 54-73

Pic. 4.

Pic. 5. Petrenko V.F., Dedyukina E.A. (2018). Search for the meaning of one’s own existence (based on the perception and understanding of the film). Moscow University Psychology Bulletin, 4, 54-73

Pic. 5.

Table 1.

 

Чем закончился фильм?

1

Таши остановился на распутье: дом и семья или вера и просвещение, а главное, он понял, что ему тяжело и с этим, и без этого (про семью). Он не может понять, что ему делать. Возможно, в конце он находит для себя общий путь, совмещающий две жизни.

2

Всё вернулось на круги своя. Главный герой вернулся в храм.

3

Просветлением, пониманием другого смысла своего существования, предназначения.

4

Таши не вернётся к семье, т.к. для него внешние принуждения не играют большой роли. Он поступает по собственному желанию. Возможно, он несколько лет будет жить монашеской жизнью, но, когда возникнут новые желания и идеи, он станет реализовывать их. Скорее всего, он периодически будет возвращаться в мирскую жизнь, а затем, спустя какое-то время, опять «ударится» в монашество.

5

Концовка фильма (после концовки) главный герой вернётся в монастырь (вероятно, даже если бы он попытался вернуться к семье — его бы уже не приняли). Его жена и сын будут продолжать жить самостоятельно «мирской» жизнью.

Про что фильм?

1

Про путь просвещения и его сложности. Про выбор между мирской и духовной жизнью. Путь человека в жизни.

2

Про поиски себя, не завершившиеся ничем. Возможно, как раз о том, что человек не меняется, что нет никаких Перерождений и Просветлений; в них лишь хочется верить людям, чтобы оправдать себя за прошлые ошибки тем, что «сейчас я уже другой».

3

Про непростой жизненный путь, полный искушений и соблазнов. Если бы герой не изменил жене, то все бы было хорошо. Но он очень глупо поступил, за что поплатился в концовке. Ведь герою было очень плохо без любви в начале, и в конце при потере отношений из-за измены. А когда чувства были живы, было всё. Счастье, смысл жизни, одухотворённость. Монаху/мужу не удалось справиться не с одной из своих социальных ролей потому, что он не мог довольствоваться тем, что имел, ему всего было мало.

4

Фильм о становлении молодого монаха, о его метаниях. В этом фильме можно выделить дилемму в виде: лучше жить, посвящая себя чему-то, что находится вне тебя или же жить, стремясь удовлетворить свои страсти. Отсюда очень красивая фраза наставника главного героя: «что же в этой жизни важнее — удовлетворить тысячу страстей или победить одну единственную». Главный герой фильма монах Таши провел в медитации более 3 лет, за это его потом награждают высоким титулом. И наверно в этом и можно увидеть переломный момент. Ведь оказалось, что для Таши — медитация и следование букве писания являлось, скорее, испытанием, чем-то, что нужно достигнуть, но не путем, не бытием, где само понятие достижение не применимо. Выбрав мирскую жизнь, Таши снова живет, лишь достигая, он пытается достигать удовлетворения своих страстей, а поэтому и здесь не может найти себя, отсюда метания, выражающие в том, что герой сам не ведает, что делает. Ведь посвящая себя обычной жизни, это тоже значит сделать её бытием своим тем, что определяет человеком, движет, что позволяет ему чувствовать жизнь во всей полноте, а не от страсти к страсти.

5

Фильм о выборе жизненного пути и смысла своей жизни. О философии буддизма как отсечении привязанностей и страстей и о сострадании ко всем живым существам.

6

Фильм про то, как сложилась судьба людей, живших в Индии примерно в 50-е годы. В основном показаны сельские жители «глубинки» с их традиционным мировоззрением и отношением к труду. Про то, как и чем живут «монахи» от Будды в своей традиции и как их набирают в монастырь, где они и как живут, как умирают, как хранят древний завет. Про то, как и чем живут женщины в условиях религии.  Про то, как «цивилизация» входит в жизнь «глубинки». Про то, как горы, камни, погода, животные живут в гармонии.

References

Allahverdov, V.M. (2001). Psihologiya iskusstva: Esse o tajne emocional'nogo vozdejstviya hudozhestvennyh proizvedenij [The Psychology of Art: An Essay on the Secret Emotional Impact of Artwork]. St. Peterburg: DNK.

Arnhejm, R. (1994). Novye ocherki po psihologii iskusstva [New essays on the psychology of art]. Moscow: Prometej.

Bahtin, M.M. (1963). Problemy poetiki Dostoevskogo [Problems of Dostoevsky's Poetics]. Moscow: Sovetskij pisatel'.

Bergson, A. (1998). Tvorcheskaya evolyuciya [Creative evolution]. Moscow: KANON-press; Kuchkovo pole.

Choki Nima Rinpoche (2002). Edinstvo Mahamudry i Dzogchena [Unity of Mahamudra and Dzogchen]. Kazan': Blankizdat, 2002.

Dorfman, L.Ya. (1997). Emocii v iskusstve: teoreticheskie podhody i empiricheskie issledovaniya [Emotions in art: theoretical approaches and empirical research]. Moscow: Smysl.

Gracheva, A.M., Nistratov, A.A., Petrenko, V.F., Sobkin, V.S. (1988). Psihosemanticheskij analiz ponimaniya motivacionnoj struktury povedeniya kinopersonazha. Voprosy psihologii [Questions of Psychology], 5, 123—131.

Gryazeva-Dobshinskaya, V.G. (2002). Sovremennoe iskusstvo i lichnost': garmoniya i katastrofy [Contemporary Art and Personality: Harmony and Disasters]. Moscow: Akademicheskij proekt.

Grof, S. (2008). Puteshestvie v poiskah sebya [Traveling in search of yourself]. Moscow: AST.

Gurevich, A.Ya. (1984). Kategorii srednevekovoj kul'tury [Categories of medieval culture]. 2-e izd., ispr. i dop. Moscow: Iskusstvo.

Kandinskij V.V. (1989). O duhovnom v iskusstve (zhivopis') [About the spiritual in art (painting)]. Leningrad: Fond «Leningradskaya galereya».

Kelli, Dzh. (2000). Psihologiya lichnosti. Teoriya lichnyh konstruktov [Psychology of Personality. Theory of Personal Constructs]. St. Peterburg: Rech'.

Kozlov, V.V. (2010). Psihologiya buddizma [Psychology of Buddhism]. Moscow: [b/i].

Kulka, I. (2014). Psihologiya iskusstva [Psychology of art]. Har'kov: ID «Gumanitarnyj centr».

Leont'ev, A.N. (1983). Obraz mira. In Leont'ev A.N. Izbrannye psihologicheskie proizvedeniya: V 2 t. [Selected psychological works: In 2 v.] (vol. 2, pp. 251—261). Moscow: Pedagogika.

Leont'ev, D.A. (1997). Vvedenie v psihologiyu iskusstva [Introduction to the psychology of art]. Moscow: Smysl.

Lotman, Yu.M. (1973). Semiotika kino i problemy kinoestetiki [Semiotics of cinema and problems of film aesthetics]. Tallin: Eesti Raamat.

Lotman, Yu.M. (1998). Ob iskusstve [About art]. St. Peterburg: Iskusstvo—SPB.

Lotman, Yu.M. (2000). Semiosfera [Semiosphere]. St. Peterburg: Iskusstvo—SPB.

Lotman, Yu.M., Petrov, V.M. (1972, eds.) Semiotika i iskusstvometriya [Semiotics and artmetry]. Moscow: Mir, 1972.

Petrenko, V.F. (2013). Mnogomernoe soznanie: psihosemanticheskaya paradigma [Multidimensional Consciousness: The Psychosemantic Paradigm]. 2-e dop. izd. Moscow: Eksmo.

Petrenko, V.F., Alieva, L.A., Shein, S.A. (1982). Psihosemanticheskie metody issledovaniya ocenki i ponimaniya kinoproizvedeniya. Vestnik Moskovskogo universiteta. Ser. 14. Psihologiya [Moscow University Psychology Bulletin], 2, 13—21.

Petrenko, V.F., Dedyukina, E.A. (2017). Psihosemanticheskij analiz hudozhestvennogo fil'ma «Idu na grozu». Pamyati D. Granina. Vestnik Rossijskoj akademii nauk [Bulletin of the Russian Academy of Sciences], 87, 12, 1139—1143.

Petrenko, V.F., Sapsoleva, O.N. (2005). Psihosemanticheskij analiz hudozhestvennogo fil'ma «Sibirskij ciryul'nik». Voprosy psihologii [Questions of Psychology], 1, 56—72.

Pomeranc, G.S., Mirkina, Z.A. (2012). Velikie religii mira [Great religions of the world]. Moscow: Centr gumanitarnyh iniciativ.

Shcherbatskoj, F.I. (1988). Izbrannye trudy po buddizmu [Selected Buddhist Works]. Moscow: Nauka.

Torchinov, V.N. (2005). Vvedenie v buddizm [Introduction to Buddhism]. St. Peterburg: Amfora.

Vygotskij, L.S. (1998). Psihologiya iskusstva [Psychology of art]. Rostov-na-Donu: Feniks.

For citing this article:

Petrenko V.F., Dedyukina E.A. (2018). Search for the meaning of one’s own existence (based on the perception and understanding of the film). Moscow University Psychology Bulletin, 4, 54-73